Hoger in Google? Leer zelf zoekmachine optimalisatie

Leer zelf hoe je hoger in Google kan komen

Internet is overal en ontwikkelt zich steeds verder. Werkelijk alles en iedereen is op het internet te vinden, je kan het zo gek niet bedenken. Om te vinden wat mensen zoeken gebruiken de meeste mensen zoekmachines. 92.5% van alle Nederlanders gebruiken Google.

De manier waarop Google haar 40.000 zoekopdrachten per seconde verwerkt verandert in snel tempo. De zoekgigant ontwikkelt erg snel en zeer slim. Denk bij deze ontwikkelingen vooral aan de opkomst van kunstmatige intelligentie, mobiele apparaten en wearables, persoonlijke assistenten zoals Google now, smart speakers en “The Internet of Things” dit zijn alle op internet aangesloten apparaten zoals koelkasten, auto’s, klimaatbeheersingssystemen zoals al die slimme thermostaten en airco’s en ga zo maar door”

Wij verwachten dat over een paar jaar het klassieke zoeken in het zoekvenster uiteindelijk zal verdwijnen en dat zoekmachines in staat zullen zijn iedere zoekbehoefte in te vullen op basis van gedrag, locatie en behoefte van de gebruikers. De hoeveelheid data die Google over bijna iedere Nederlander heeft is angstaanjagend. Het is niet voor niets dat Google op dit moment het meest machtige bedrijf ter wereld is.

Met 92.5% van alle Nederlanders op Google is de kans groot dat uw klanten zich hiertussen bevinden. Nog groter is de kans dat ook uw concurrent hiertussen zal zitten. Met de onstuitbare opkomst van het internet -ook te merken in de leegstand van alle winkelpanden in de binnensteden en aan alle pakjesbezorgers in iedere straat- spreekt het bijna voor zich dat ook uw bedrijf goed gevonden moet worden in deze zoekmachine. Een goede vindbaarheid is tegenwoordig meer waard dan een pand op een A-locatie! Hier hebben wij direct goed nieuws voor je, een goede vindbaarheid is een stuk goedkoper dan het huren van een pand op een A Locatie!

Het mag duidelijk zijn dat deze praktijktraining zich met name op Google zal richten. Uiteraard zijn er ook andere zoekmachines zoals Bing, Yahoo & DuckDuckGo. Deze zoekmachines maken echter gebruik van dezelfde soort technieken als Google. Een goede ranking in Google laat meestal ook een goede ranking in de overige 8% van de zoekmachines zien. Let daarbij op dat deze 8% best ook interessant kan zijn! Iedere bezoekers is immers een potentiele klant en hierbij sluiten wij niemand uit.

Zoekmachine optimalisatie

Of in het Engels Search Engine Optimization afgekort; “SEO” zijn alle activiteiten die je verricht om ervoor te zorgen dat je site beter vindbaar wordt in de zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie mag niet verward worden met zoekmachine adverteren, of in het Engels Search Engine Advertising

afgekort SEA. Bij zoekmachine adverteren betaal je de zoekmachines om je pagina te tonen in de gesponsorde resultaten sectie van de zoekmachines, of hun netwerk.

Zoekresultaten die voortkomen uit zoekmachine optimalisatie zijn dus onbetaalde resultaten, men noemt dit “organische” bezoekers. In zekere zin zijn deze bezoekers ook letterlijk organisch omdat deze op een geheel natuurlijke manier op je website zijn gekomen zonder dat je daarvoor een financiële vergoeding tegenoverstelt.

Zoekmachine resultaten
“Betaalde vs. organische bezoekers in Google”

Zoekmachine optimalisatie de Basis

Het belangrijkste uitgangspunt binnen de zoekmachine optimalisatie is dat je nooit moet optimaliseren voor de zoekmachines maar altijd voor je bezoekers. Vroeger kon je nog wel optimaliseren voor de zoekmachines, maar tegenwoordig hebben zij dit zo door en zullen je activiteiten waarschijnlijk voor niets zijn.

Laten wij allereerst eens kijken naar de missie van Google. De onderstaande tekst is afkomstig van hun website (https://about.google/intl/nl/)

“Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken”

Om duurzame resultaten te boeken zal je Google moeten helpen om hun missie te vervullen. Hierbij gaan wij ervan uit dat jij als ondernemer een echte vakman bent en veel kan vertellen over jouw business. Google is dol op deze inhoudelijke vakkennis. Google vindt het steeds belangrijker dat de inhoud van je website van hoge kwaliteit is en dat links relevant zijn en van kwalitatief goede websites komen. Google heeft hiervoor zelfs een acroniem voor: E-A-T. Dit staat voor:

  • Expertise, laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied, door b.v. sterke artikelen te publiceren.
  • Authoritativeness, laat zien dat jij een autoriteit bent op jouw vakgebied, door bijvoorbeeld een biografie, certificering te tonen waaruit dit blijkt.
  • Trustworthiness, laat zien dat jouw bedrijf betrouwbaar is door bijvoorbeeld contact informatie duidelijk weer te geven en de site correct te beveiligen en up tot date te houden.

Heeft jouw site invloed op de financiën, geluk of gezondheid van mensen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan webwinkels, financiële advies websites, websites over voeding en gezondheid e.d. dan kijkt Google nog strenger naar deze criteria. Hou hier dus rekening mee bij alles wat je op de website doet en plaatst.

Het is aan jou om Google te helpen met het organiseren en ontsluiten van deze gegevens. Dit gezegd hebbende zijn we direct aangekomen bij de kern van het optimaliseren. De manier waarop jij Google helpt om je site goed te laten indexeren en dus organiseren noemt men “on site” optimalisatie. Simpel gesteld zijn dit alle zaken die jij kan uitvoeren op je eigen site. Welke activiteiten dit allemaal zijn komen wij zo dadelijk op terug. Naast on site optimalisatie bestaat er ook nog off site optimalisatie. Dit zijn alle externe factoren die bijdragen aan een goede ranking van jouw site.

Het Google Algoritme

Google kent meer dan 200 on site en of site factoren. De weging tussen al deze factoren bepaald op welke plaats Google jouw website in de ranking laat zien. Deze weging staat ook wel bekend als het algoritme en is ongeveer net zo geheim als het recept van Coca-Cola. Niemand kent dit algoritme, en eigenlijk is het ook helemaal niet zo interessant. Het algoritme is onderhevig aan frequente updates, al zou je het kennen, optimaliseren op het algoritme alleen zou een zeer korte termijn invetsering zijn.

Duurzame resultaten boek je alleen door kwalitatief goede inhoud geschreven voor mensen op een juiste manier aan Google aan te bieden. Alleen met deze strategie zal je nooit last krijgen van aanpassingen in het algoritme en zal je duurzame stevige posities in de zoekresultaten boeken die zichzelf in meervoud zullen uitbetalen. Net als alles in het leven, shortcuts bestaan niet en alleen zaken die je aandacht geeft zullen groeien.

De updates van het Google algoritme

Google ontwikkelt snel. Steeds vaker passen zij het algoritme aan. Meestal krijgen deze aanpassingen ook een naam. De eerste gedocumenteerde aanpassing was de zogenaamde “Florida update” op 16 november 2003. Deze update maakte een einde aan sites die hoog rankten door onder andere het overmatige gebruik van zoekwoorden (zoekwoord spamming). Ook werd het gebruik van niet zichtbare tekst en links evenals meerdere sites voor hetzelfde merk keihard aangepakt. Deze update heeft zeer veel bedrijven heel hard geraakt, zeker zo net voor de kerst! Met deze update was gelijk de “toon” gezet als het gaat om zoekmachineoptimalisatie.

Het Search Engine Journal heeft een indrukwekkend overzicht opgesteld van alle aanpassingen van het Google algoritme:

https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/

Een hele lijst met alle grote updates. Wat je hier niet ziet zijn alle kleinere updates die Google met enige regelmaat doorvoert. Ook is gemakshalve updates van een eerdere update niet uitgeschreven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Panda Updateversie 1, 2, 3, 4, 5 etc. Het aantal updates neemt ook steeds meer toe. Afgelopen jaar is de schatting dat er totaal 3200 grote en kleine updates zijn uitgevoerd. Bovenstaand overzicht is dus het topje van de ijsberg en het eigenlijk nog maar het begin van het zoeken. Wie kan voorspellen waar Google over nog eens 21 jaar toe in staat is als de groei in dit tempo doorgaat? Wellicht een virtuele Cloud/ neuronaal netwerk welke aansluit bij je gedachtes en antwoord geeft op iedere vraag die je jezelf stelt?

Wie kent dit scherm nog? Nog leuker? Ga eens terug in de tijd met de Wayback machine:

Google vroeger
Google beta in 1998 — Links is nog te zien ” Stanford Search” . Als we toen eens wisten wat dit ging worden…… 😉

Wat interessant is aan het volgen van de updates is dat het inzichtelijk maakt welke richting Google op wil gaan en wat ze dus belangrijk vinden. Deze kennis helpt bij het bepalen van een strategie.

Bouw een technisch goede site met content van hoge kwaliteit en relevant voor je doelgroep. Hou deze site in technisch en inhoudelijke zin goed bij. Volg standaard de belangrijkste richtlijnen van Google en duurzame resultaten volgen. Veel werk, intensief? Dat zeker, maar nogmaals de opbrengsten zijn op termijn vele malen groter.

Genoeg theorie – Hoe kan je zelf zorgen voor betere rankings?

Het is erg handig om inzicht te hebben hoe en op welke woorden, of woordcombinaties jouw (potentiele) klanten zoeken. In de zoekmachine optimalisatie noemen wij alles wat hiermee te maken heeft “Zoekwoord onderzoek” of in het Engels “Keyword research”. Wat ons betreft zijn er drie zoekwoord strategieën.

  1. De eerste zoekwoord strategie is het “klassieke” zoekwoordonderzoek. Hierbij ga je onderzoeken welke zoekwoorden jouw (potentiele) klanten gebruiken bij het zoeken.
  2. De tweede strategie richt zich met name op het beantwoorden van vragen. Hierbij kruip je in het hoofd van je doelgroep en probeer je alle vragen die zij kunnen stellen te beantwoorden. De uitkomsten van dit onderzoek zijn je zoektermen.
  3. De derde strategie is een makkelijke, gewoon afkijken van goed scorende concurrenten!

Klassiek zoekwoordonderzoek

Om dit zoekwoordonderzoek uit te voeren zijn een aantal online gereedschappen beschikbaar. Hierover later meer. Bij het uitvoeren van een “klassiek” zoekwoordonderzoek ga je dus op onderzoek uit naar interessante “zoekwoorden”. Dit zal leiden tot een hele lijst met woorden en woord combinaties. Er zullen woorden zijn waar heel veel op gezocht wordt, en er zullen woorden of waarschijnlijk woordcombinaties zijn waar minder op gezocht wordt. Welke woorden ga je gebruiken?
Bij het beantwoorden van deze vraag is het van belang ook te kijken hoe reëel het is dat jouw website goed gaat scoren op een bepaald zoekwoord. Daarnaast is het ook belangrijk te bepalen of dit zoekwoord wel het gewenste effect heeft.

Een voorbeeld:
Je verkoopt elektrische fietsen en doet een zoekwoordonderzoek. De volgende informatie weet je te achterhalen. Het aantal zoekopdrachten per maand is het aantal maal dat mensen het betreffende woord in Google intypen. Concurrentie is de mate waarin je moet concurreren met andere websites die hun site ook op dat woord hebben geoptimaliseerd.

Zoekwoordonderzoek
Zoekopdrachten vs. aantal concurrenten

Op het eerste gezicht lijkt met 2500 zoekopdrachten per maand het zoekwoord “Electrische fiets” wel een goed zoekwoord. Anderzijds is de concurrentie op dit woord moordend. Hoe reëel zou het dus zijn om op dit woord snel te kunnen scoren? Daarnaast wat zou de waarde zijn van dit woord? Het is uiteraard leuk als jouw bedrijf veel getoond zal woorden in Google maar zou dit woord ook daadwerkelijk tot verkopen leiden? Het woord “Elektrische fiets” is een breed woord. Dit duidt vaak op een oriëntatie. Er is dus nog geen enkele intentie om een fiets te kopen.


Het tweede woord “Electrische fiets kopen” heeft deze intentie wel en is dus al wat aantrekkelijker. Met 95% concurrentie is dit wel een erg lastig woord om als beginnende zoekmachine specialist mee aan de slag te gaan. Op de derde plaats staat “Electrische fiets kopen in Haarlem”. Nu wordt het interessant. Het is een zoekwoord combinatie met een aankoop intentie en een locatie aanduiding. Daarnaast valt het concurrentie percentage mee. 60 bezoekers lijkt wat weinig, maar vergis je niet. Je kan beter 60 bezoekers hebben waarvan er 5 tot een aanschaf overgaan dan 2500 bezoekers waarvan er uiteindelijk maar 1 bezoeker daadwerkelijk koopt. Ook de laatste zoekterm is interessant, er zit immers nagenoeg geen concurrentie op, dit is dus makkelijk scoren en ook die 5 bezoekers kunnen omzet genereren.


Het fenomeen wat hier beschreven wordt noemt men in de zoekmachine optimalisatie: “Long tail” en “Short tail” zoekwoorden, in Nederland noemen wij dit ook wel generieke zoekwoorden. Wij focussen ons op de lange staart. Hierin zit de winst. Goed converterende zoekwoord combinaties die allen tezamen voor een leuk rendement kunnen zorgen. De lastige woorden aan het begin van de grafiek gebruiken wij uiteraard wel alleen zijn dit niet de belangrijkste focus woorden.

De tweede zoekwoord strategie

Met de komst van alle eerder besproken ontwikkelingen kan het ook interessant zijn om een andere manier van denken te hanteren. We buigen de vraag “waar zoeken onze (potentiele) klanten op en welke zoekwoorden zijn dan interessant” om naar “welke vragen willen wij beantwoorden”.


De kunst bij deze manier van denken is dat je probeert je in te leven in de gedachten van je (potentiele) klant. Wat willen ze weten, welke behoeftes hebben ze, waar lopen ze tegenaan en ga zo maar door. Google analytics en de search console kunnen hierbij goede hulpmiddelen zijn. Ander hulpmiddelen zijn:

De derde zoekwoordstrategie; beter goed gejat dan slecht bedacht….

Veel van jouw concurrenten vooral de grotere jongens hebben al heel veel geld geïnvesteerd in het ontwikkelen van hun website. Meestal is er heel goed nagedacht over techniek, structuur en inhoud. Dus ook over zoekwoorden. Waarom zouden wij dan niet eens kijken naar goed rankende concurrenten? Wellicht kunnen wij hier iets van leren? Er zijn diverse gereedschappen op de markt om dit proces te automatiseren. De eerdergenoemde gratis browser plug-in SEO Quake kan hier bijvoorbeeld ook mee helpen. We blijven even bij de elektrische fietsen. Een bijzonder goed scorende concurrent is de Fietsenwinkel.nl. Met de plug-in toegevoegd aan je Chromebrowser gaan we naar de betreffende goed scorende pagina. In dit voorbeeld dus de nummer 1 in Google op de zoekterm “elektrische fiets kopen”.

Search Quake SEO tool

Na het klikken op dit icoon opent zich onderstaand schermpje. Voor de zoekwoorden klik je op Density.

zoekwoord dichtheid

Vervolgens opent zich een scherm met een schat aan informatie over de betreffende pagina. Alle woorden van de pagina worden in een lijst geanalyseerd. De lijst is aflopend gesorteerd met de woorden die het meest voorkomen. Het woord “producten” staat bovenaan om dat het met 94 maal het meest voorkomt. Voor ons doel is dit niet heel relevant. De manier waarop woorden voorkomen op de site geeft meer waardevolle informatie over het doel van het woord. In de volgende kolom “Found In” laat SEO Quake zien waar het woord voorkomt. Dit kan zijn in de volgende elementen:

  • T = Title
  • D = Meta description
  • K = Meta keywords
  • H1 = Headings

Wat dit precies zijn komt later aan de orde. Voor nu is het van belang te begrijpen dat hoe meer van deze letters achter een woord staan hoe belangrijker deze waarschijnlijk door de concurrent gevonden worden….


Rechts naast de kolom “repeats” staan zijn de kolommen “density en prominence”. Density is een percentage dat aangeeft hoe vaak het woord ten opzichte van alle woorden voorkomt. Prominence geeft het belang van het zoekwoord op de betreffende pagina aan. Rechts zie je tevens een opsplitsing van 1 t/m 4 woord zoektermen en de gehele tekst. Hiermee kan je per woord maar ook per zoekwoord combinatie onderzoek doen. Helemaal makkelijk is ook de pagina info. Hier zie je een samenvatting van de title, meta keywords en metabeschrijving. Erg handig en inspirerend!

Zoekwoord dichtheid

Een snelle blik op de resultaten inspireert direct om de volgende woorden ook eens onder de loep te nemen:

• Elektrische fietsen
• E-Bike
• E-Bikes
• Elektrische mountainbikes
• Hybride fietsen
• Elektrische fiets middenmotor
• Enzovoorts

Eindresultaat van het “zoekwoordonderzoek”


Het resultaat van het zoekwoord onderzoek is een gestructureerd overzicht met alle te gebruiken zoekwoorden, zoekwoordcombinaties, vragen van klanten e.d. Dit kan best nog wel even een klus zijn. Het onderzoek voer je immers uit voor ieder product. Om even terug te komen op de fietswinkel. In een gemiddelde fietsenwinkel verkopen ze diverse vormen van elektrische fietsen. Denk hierbij aan elektrische bakfietsen, elektrische mountainbikes en ook niet elektrische fietsen zoals oma fietsen, ATB’s, kinderfietsen, herenfietsen en ga zo maar door. Om overzicht te behouden is het dus belangrijk het zoekwoord overzicht goed te categoriseren en structureren. Deze structuur kan wellicht ook gaan dienen als de structuur van de website zelf.

Zoekwoordonderzoek – voor de liefhebber…

We hebben gesproken over concurrentie op zoekwoorden. De meeste geautomatiseerde systemen zoals de Google zoekwoordplanner werken met termen als laag, gemiddeld en hoog of met percentages. Maar wat zegt dat nu eigenlijk?


Als je eens wilt kijken hoeveel websites het bepaalde zoekwoord gebruiken kan je simpelweg het woord gewoon eens in Google intypen. We nemen even het voorbeeld “elektrische fiets kopen”

Google heeft de exacte zoekfrase “elektrische fiets kopen” 67.800 maal gevonden. Dit is een ruw cijfer die op zich niet heel veel zegt. Jij wil graag weten hoeveel van deze sites daadwerkelijk is geoptimaliseerd? Een geoptimaliseerde website is onder andere te herkennen aan een geoptimaliseerde titel en URL. Wat dat precies zijn komen wij in een volgend hoofdstuk op terug. Voor nu is het voldoende om te begrijpen hoe wij Google kunnen gebruiken om ons alle sites te tonen die de zoekterm in zowel de titel als de URL van de pagina hebben opgenomen en dus vermoedelijk geoptimaliseerd zijn op deze term en dus waarschijnlijk een serieuze concurrent.


De meeste mensen gebruiken Google door gewoon een zoekwoord, of een samenstelling voor woorden in het zoekvlak te typen, of door Google Voice in te spreken. Google kan echter nog veel meer. Middels speciale commando’s kan je Google hele specifieke zoekopdrachten geven. Als we precies willen weten hoeveel websites een bepaalde zoekterm in de title hebben opgenomen voeren wij voor de zoekterm het volgende commando in:


Intitle: ”hier volgt jouw zoekterm”
Je voert dus in: Intitle: ”Elektrische fiets kopen”

Er zijn dus maar liefst 5.240 andere websites die “elektrische fiets kopen” in de titel hebben opgenomen. Dat is best veel…. Daarom kijken wij nog even dieper. Hoeveel websites hebben naast de titel ook nog eens de URL geoptimaliseerd op deze zoekterm? Hiervoor gebruiken wij het commando: Inurl: ”jouw zoekterm”.

Dat is grappig! 5 van de 5.240 website heeft naast de title ook nog eens de URL op dit woord geoptimaliseerd. Als we vervolgens analyseren of de sites die zowel de title als de URL hebben geoptimaliseerd beter ranken dan sites die dit niet hebben blijkt dit uiteraard zo te zijn. Op basis hiervan zouden wij de conclusie kunnen trekken het woord zeker te gaan gebruiken, 5 websites hebben de zoekterm immers slechts in hun URL opgenomen! Het is je wellicht opgevallen dat er onder de zoekbalk een extra regel te zien is. Dit is een browser plug-in genaamd “Search Quake”. Dit is een van de vele plug-ins die kan helpen bij het optimaliseer

Het verwerken van de zoekwoorden, on site optimalisatie.


Met het zoekwoordonderzoek in handen is het tijd om hiermee aan de slag te gaan. Iedere pagina en later ook in ieder te schrijven (blog)artikel gelden deze principes.
Allereerst adviseren wij om 1 focuswoord te gebruiken per artikel/ product/ pagina. Daarbij is het belangrijk te weten dat deze term zoveel mogelijk aan het begin van de tekst staat en ook zo hoog mogelijk op de pagina. De Google spiders scrollen de pagina in een soort F. Linksboven is dus een belangrijke plaats.

Concreet
De eerste plek die geoptimaliseerd kan worden is de URL. Je domeinnaam heb je waarschijnlijk al. Hierover hebben wij nog niets geschreven, het enige dat wij daar graag over kwijt willen is dat een domeinnaam kort en pakkend moet zijn en dat de extensie die van het betreffende land moet zijn. Heb je dus een Nederlandse website dan is een .NL-domein aan te raden.


URL-optimalisatie
Op welke manier kan je de URL optimaliseren? Stel je wilt een blogartikel optimaliseren op de zoekwoord combinatie “elektrische bakfiets in Haarlem kopen”. Jouw domeinnaam is www.e-bikes.nl . Een ideale URL zou dan zijn www.e-bikes.nl/blog/elektrische-bakfiets-kopen-haarlem
Het aanpassen van de URL is in de meest gangbare CMS-en zoals WordPress, Joomla, Weebly vrij eenvoudig. Doel van de URL-optimalisatie is dus om de juiste zoekwoorden op de juiste manier in de URL te verwerken.


De title tag
De title tag is een zeer belangrijke tag. Jouw streven is om iedere pagina een andere titel te geven waarbij je het zoekwoord, of zoekwoordcombinatie vooraan zet.
De titel is meestal ook zichtbaar op de SERP, dit staat voor “Search Engine Results Page”, in het Nederlands de zoekmachine resultaat pagina. Simpel gezegd de pagina die je ziet nadat je iets gezocht hebt. De klikbare organische resultaten zijn een weergave van deze title. Je ziet de titels ook terug bovenin je browser.

Als je zoekt op “zoekmachine optimalisatie Haarlem” zie je onze website op de eerste plaats staan. Het klikbare deel is de title daarna volgt de URL en daarom is de meta beschrijving. Deze wordt nu besproken.

De meta beschrijving
Ook iedere pagina heeft een eigen metabeschrijving nodig. Google leest deze beschrijving niet dus het is niet nodig om hier een zoekwoord in te verwerken. Dit neemt niet weg dat het een ontzettend belangrijk onderdeel is. Een metabeschrijving is namelijk de beschrijving die je direct onder de link in de zoekresultaten ziet. Op basis van deze tekst moet je mensen overhalen om op jouw link te klikken. Gevonden worden heeft immers alleen zin als mensen ook op je website komen. De verhouding tussen het aantal keer dat Googlewebsite laat zien en hoe vaak er ook daadwerkelijk op de link geklikt wordt is wel een belangrijke indicator voor Google. Deze ratio noemen ze de “Click Trough Ratio” (CTR) of in het Nederlands de doorklikratio. Hoe hoger deze is hoe vaker Google geneigd is je website te tonen. Met een pakkende tekst onder de link kan je dus je eigen CTR verhogen.


De koptekst H1 en tussenkoppen H2 & H3
Zogenaamde koppen en tussenkoppen zijn opmaak elementen die gebruikt worden om teksten mooi onder te verdelen. De H1 kop is de zogenaamde koptekst. Deze staat altijd bovenaan de pagina en geeft in principe aan waar de pagina over gaat, het hoofdonderwerp. Omdat Google het ook zo ziet is dit een belangrijk element om te gebruiken bij het optimaliseren van je website. Laat hier dus je belangrijkste zoekwoorden in terugkomen. Op onze site is deze opmaak als volgt uitgevoerd. In de H1 staat “Superieure zoekmachine optimalisatie”.

Instellen van Headers tbv SEO

Als we nu eens zoeken op “Superieure zoekmachine optimalisatie” dan staan wij op een tweede plek in Google. Of we daar blij mee zijn? Niet echt, dit woord is nou niet iets waar onze klanten veel op zoeken. Ook voor ons werk aan de winkel hier dus!

Het kan natuurlijk zijn als jij nu kijkt dat dit inmiddels alweer anders is dan kan dit natuurlijk heel goed zo zijn. Het enige punt dat wij proberen duidelijk te maken is dat de H1 tags maar ook de andere tags een hele duidelijk invloed hebben op de resultaten in Google en dat je heel goed moet nadenken welke woorden je hier dus voor gebruikt.


Alinea’s
Hoe hoger een bepaalde tekst plaatst op je website hoe relevanter deze voor Google is. Datzelfde geldt voor de positie van zoekwoorden in een zin. Hoe meer deze aan het begin van een tekst staan hoe belangrijker deze (zouden moeten) zijn. Verwerk dus de belangrijkste zoekwoorden vooral vooraan in de zin en zo hoog mogelijk in de tekst. Daarnaast is het verstandig als de eerste alinea de meest relevante informatie geeft en daarna volgt de aanvulling verdieping e.d. Niet alleen Google gebruikt het zogenaamde F-scan patroon maar ook je bezoeker. Mensen scannen een website veelal van links naar rechts en van boven naar beneden.


Vetgedrukt
Middels de opmaak elementen vet, cursief en onderstreept kan je teksten beter scan/ leesbaar maken. Indien je hier aandacht aan besteed zullen bezoekers langer op je pagina blijven. Deze dwelltime is voor Google een positieve indicatie van relevantie en zal dit waarderen. Daarnaast geven deze opmaakelementen in de tekst ook een extra accent op bepaalde woorden. Ook hier kan Google naar kijken.


Anchor
Anchor zijn letterlijk ankertjes in je tekst waar je naar kan verwijzen middels een hyperlink. Meestal worden deze gebruikt bij wat langere teksten met bijvoorbeeld een inhoudsopgave. Google kan deze ankertjes ook interpreteren en gaat er derhalve dan ook van uit dat een anchor een bijzondere waarde heeft. Daarnaast kunnen anchor het gebruik van een website voor de bezoeker makkelijker maken, en dit zal Google zeker waarderen.


Zoekwoord dichtheid
Hoe vaak moet je een zoekwoord/ of zoekwoord combinatie nu eigenlijk gebruiken op de te optimaliseren pagina? Als je toevallig de Google updates hebt gelezen dan is duidelijk dat Google het gebruik van te veel zoekwoorden (Keyword stuffing) niet heel erg weet te waarderen. Google zelf geeft dit ook aan in de Google webmaster richtlijnen (link hier naartoe maken). Google geeft zelf aan dat er geen optimum is. Als je echter online zoekt naar “Optimale zoekwoorddichtheid” dan zie je dat “experts” heel verschillende dingen roepen. Zo kan je complexe formules tegenkomen of panklare percentages van 1, 2 tot zelf 4%. Wij wagen ons niet aan het geven van een percentage. Het is met name belangrijk kwalitatief goede teksten te schrijven en je belangrijkste zoekwoord en zoekwoordcombinaties op de juiste plaatsten te gebruiken daar waar ze ook daadwerkelijk iets toevoegen. Ga dus niet kramachtig deze termen gebruiken waar ze vreemd overkomen en gebruik ze al helemaal niet te veel. Gebruik ze dus gewoon slim en op de juiste plaatsen zoals in de Title, Headings, afbeeldingen en waar mogelijk ergens aan het begin van een alinea.


Afbeeldingen optimaliseren (Alt tag, bestandsnaam, title)
Afbeeldingen zijn ideaal om te gebruiken bij het optimaliseren van je website. Een afbeelding kent maar liefst 3 posities die je kan gebruiken om zoekwoorden in te verwerken. Als eerste is daar de zogenaamde “Alt tag”. Dit is een beschrijving die je aan een afbeelding kan toekennen. Het doel hiervan is te dienen als beschrijving van de afbeelding voor bijvoorbeeld mensen met een visuele handicap. Op de website van de W3 organisatie, dit is de autoriteit op het gebied van web toegankelijkheid staat een goed artikel over hoe je formeel met de alt tags om moet gaan.

Ze hebben namelijk een duidelijk doel en wij vermoeden dat Google de richtlijnen van het W3 ook volgt. Lees meer op: https://www.w3.org/WAI/tutorials/images/decision-tree/. De bestandsnaam is ook een positie die je kan gebruiken om een zoekwoord in te verwerken. Veel mensen zoeken in Google ook op “afbeeldingen”. Ook deze stroom levert de nodige bezoekers op naar je website en kan je beter ook niet links laten liggen. De title is de derde en ook zeer nuttige positie om kenbaar te geven wat de afbeelding moet voorstellen. Ook zeker even invullen met een relevant zoekwoord.

Alle 3 deze zaken zijn in WordPress heel eenvoudig in te stellen. Naast deze 3 plaatsen zie je in WordPress ook nog een veld bestemd voor een omschrijving. Hier kan je een onderschrift toevoegen. Ook kan je hier gewoon HTML-teksten plakken met bijvoorbeeld een tekstopmaak of links. De omschrijving kan je wat ons betreft even links laten liggen.

Lengte van de content
Hoe lang met een artikel /tekst nu eigenlijk zijn? Ook hier bestaat onder SEO-experts veel discussie, maar eigenlijk weet niemand dit. Google heeft in het verleden rondom dit onderwerp wel updates uitgevoerd en kan tegenwoordig slimmer met langere teksten omgaan. Wij adviseren je gewoon te schrijven voor je doelgroep. Als dat een lang artikel moet zijn dan is dat een lang artikel, maar is een kort en krachtig artikel noodzakelijk dan doe je dat gewoon. Let bij lange teksten wel goed op de lees/ scanbaarheid. Zorg dus voor een duidelijk inhoudsopgave, goede alinea verdeling met tussenkoppen, interne links en verwijzingen etc., etc.


Belangrijkste is dus dat je goede en nuttige/ kwalitatieve content zonder “bla bla” presenteert met een zo prettig mogelijk en dus zo goed mogelijke leesbaarheid voor je bezoekers. Google kan dit tegenwoordig herkennen en zal dit vervolgens ook waarderen.


Broodkruimelspoor
Dit fenomeen uit het sprookje “Hans en Grietje” is ook van toepassing op website, het betreft hier dan alleen digitale broodkruimels. Website en met name webwinkels kunnen redelijk complex zijn. Het is voor bezoekers dan ook handig om te zien waar ze zich precies op de website bevinden. Broodkruimels kunnen hierbij helpen. Onderstaand is een voorbeeld van zo’n broodkruimel pad. Uiteraard is het de kunst de complexiteit van je site zo veel als mogelijk te beperkten.


Interne links
Interne links zijn links van pagina 1 naar pagina 2 binnen de website. Interne links kunnen heel nuttig zijn op een website. Het helpt bezoekers en de zoekmachines snel de site te indexeren/scannen. Daarnaast vormen al deze links een netwerk van gelinkte pagina’s. Websites zoals Wikipedia maken veel gebruik van interne links. Waar mogelijk raden wij dit zeker ook aan zoveel als mogelijk toe te passen. Let wel dit gebruik moet wel nuttig en relevant voor de bezoekers zijn.


De artikelen
Mensen lezen graag teksten die overzichtelijk zijn en makkelijk te volgen. Grammaticale fouten en spelfouten zijn lastig om volledig uit te sluiten, Google geeft wel als advies deze zoveel als mogelijk te voorkomen. Probeer zo veel als mogelijk de tekst te ordenen in makkelijk scanbare stukjes. Vermijd dus grote lappen eentonige tekst. Maakt goed gebruik van alinea’s koppen en subkoppen. Verrijk je teksten ook waar mogelijk met bijvoorbeeld:

  • Afbeeldingen & illustraties, deze kunnen een tekst ondersteunen en bieden ook weer elementen om verder te optimaliseren middels de bestandsnaam, title en tag.
  • Video’s & animaties, ook animaties en filmpjes kunnen waardevolle ondersteuning bieden aan de tekst. Het advies is met name YouTube hiervoor te gebruiken. YouTube is na Google de grootse zoekmachine en daarnaast is YouTube ook nog eens van Google! Filmpjes worden zeer snel in de zoekresultaten opgenomen en kunnen je site een leuke “boost” geven.
  • Downloads, ook downloads zijn middels de bestandnaam en link naar het bestand te optimaliseren. Denk bij downloads bijvoorbeeld aaneen .pdf-bestand.
  • Interne en externe links. Interne links verwijzen naar pagina’s binnen de website en externe links verwijzen naar links buiten de website. Beide manieren van linken kunnen goed zijn voor de ranking van je site. Let wel dat bij het linken naar externe websites deze ook van hoge kwaliteit moeten zijn. Het verwijzen naar dubieuze websites kan juist een averechts effect hebben.

Zorg ervoor dat de inhoud uniek is en iets toegevoegd voor je bezoeker. Voorkom dat je dezelfde content meerdere malen op je website gebruikt, voorkom ook herhaling van dezelfde informatie. Het is niet geheel duidelijk of de lengte van een tekst van groot belang is als het gaat om de zoekmachine optimalisatie.

Hier zijn de meningen in zoekmachineland enorm over verdeeld. Wij denken dat je bij het beantwoorden van deze vraag het beste de navolgende stelling van Google zelf kan volgen: “Schrijf je teksten met de gebruiker in het achterhoofd en niet de zoekmachine”. Indien een tekst lang moet zijn omdat dit noodzakelijk is dan is het zo!


Probeer dus niet de door jouw gekozen zoekwoorden dwangmatig in de tekst te verwerken, en probeer het zoekwoord ook niet te vaak te gebruiken. Dit laatste wordt door Google zelfs gezien als een vorm van spamming “Keyword cloaking” en wordt niet gewaardeerd. Gebruik verder ook absoluut geen verborgen teksten of andere misleidende technieken. Tekst moet bestemd zijn voor jouw bezoeker en moet een doel hebben. Dit doel mag dus niet de zoekmachine optimalisatie zijn.

Goede artikelen schrijven volgens Google? Stel de juiste vragen!


Augustus 2019 kwam Google met een set aan aanbevelingen voor webmasters als het gaat om teksten. Omdat Google best “vaag” kan zijn in hun teksten proberen wij iedere aanbeveling voor jou in normale taal te duiden:


Inhouds- en kwaliteitsvragen

Biedt de inhoud originele informatie, rapportage, onderzoek of analyse? Google is vooral op zoek naar kwaliteitscontent. Het internet is vergeven van blogs, en sites die elkaar in grote lijnen nadoen en kopiëren. Google is op zoek naar unieke content dat uit eigen onderzoek, analyse of ideeën is voortgekomen.


Biedt de inhoud een substantiële, volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
Google wil gebruikers zonder omwegen voorzien van relevante informatie. Google zoekt dus met name naar sites met een zo compleet mogelijke beschrijving geven van het gezochte onderwerp. Google wil niet dat bezoekers meerdere sites moeten bezoeken om antwoord te krijgen op hun vragen. Speel hier dus op in en biedt complete informatie aan over het onderwerp.


Biedt de inhoud inzichtelijke analyse of interessante informatie die voor de hand ligt?
Zorg dat de content die jij aanbiedt op je website jouw bezoeker meer te bieden heeft dan de inhoud van je concurrent. Ga dieper door aanvullende analyses en beschouwingen aan te bieden en ga verder door je bezoeker nog beter en completere informatie aan te bieden. Of uiteraard nog uniekere, originelere content.
Als de inhoud gebruik maakt van andere bronnen, vermijdt het dan dat deze bronnen gewoon worden gekopieerd of herschreven en in plaats daarvan een substantiële extra waarde en originaliteit bieden?


Copy/paste niet klakkeloos informatie van andere sites. Indien je informatie van andere websites gebruikt denk dan altijd aan een bronvermelding. Vul deze informatie dan aan met je eigen commentaar, inzichten en conclusies. Zorg vooral dat het geheel nuttig is en meerwaarde voor de bezoeker toevoegt.
Biedt de kop en/ of paginatitel een beschrijvende, nuttige samenvatting van de inhoud?


80% van je bezoekers leest kopteksten en slechts 20% klikt op de link om het artikel te lezen. Koppen moeten dus niet alleen de juiste zoektermen bevatten en aantrekkelijk zijn ze moeten ook zeker een korte samenvatting geven van de inhoud. Vermijd hierbij het gebruik van “clickbait”, dit zijn misleidende vaak sensationele kopteksten met als doel je te lokken om op een link te klikken.


Onderstaande tabel van Buzzsum laat zien welke clickbait titels de meeste klikken wisten te vergaren op Facebook. Je hebt ze wel eens gezien; “This product will make you smarter, click here and find out” Of “This is why this 80 year old man still runs the New York marathon, click here to find out why”……


Google geeft dus een indirecte waarschuwing…logisch want clickbait past niet binnen de filosofie van het bedrijf. Direct wordt pijnlijk duidelijk dat veel SEO-bedrijven hier de plank dus misslaan. Veel SEO-bedrijven adviseren clickbait om de doorklikratio te verhogen. Hiermee denken zij Google een positief signaal te geven, google heeft de doorklikratio immers als signaal opgenomen. Wat deze bedrijven vergeten is dat Google het signaal “bounce rate” dit zijn het aantal bezoekers dat na het klikken direct weer afhaakt zwaarder zal laten wegen. In hoge bounce rate is immers een signaal dat bezoekers niet vonden wat ze zochten en dus misleidt kunnen zijn. Zo zie je maar weer dat marketing truckjes bij Google meestal een kort leven beschoren zijn.

Google gaat voor kwaliteit en gebruikersgemak, wij dus ook!
De tweede vraag die Google stelt sluit hierbij naadloos aan: vermijdt een overdreven of schokkende kop. Het advies is dus simpel: Schrijf een goede kop die de juiste verwachting schept van hetgeen bezoekers in het artikel kunnen lezen.

Is dit het soort pagina dat u wilt bookmarken, delen met een vriend of aanbevelen?
Dit is een vrij duidelijke vraag. Hoe waardevol vind je het artikelen/ de website. Zou je deze willen opslaan of delen met anderen? Met deze stelling zou je kunnen denken dat het aantal bezoeken van bookmarks (directe bezoeken) en het aantal shares ook belangrijkere ranking signalen kunnen worden. Als je echter hierop gaat optimaliseren dan loop je het risico met een korte termijn investering bezig te zijn. Daarom vooralsnog het advies je te richten op de kwaliteit van je site en content, dan komen de bookmarks en referenties vanzelf!


Zou je deze inhoud verwachten in of waarnaar wordt verwezen door een gedrukt tijdschrift, encyclopedie of boek?
Hier zet Google de toon…. Ze willen dat jouw content zo goed is dat je het zou kunnen uitgeven. Logisch want als jij als autoriteit dit soort content maakt en Google kan hiernaar verwijzen dan wordt niet alleen jij hier beter van maar ook Google. Google weet dat zij alleen de beste kunnen blijven als zij de beste zoekresultaten naar de hoogst mogelijke kwaliteit kunnen bieden. Deze trend zullen zij sterk doorzetten, investeer dus is kwaliteit. Helaas is dit vaak wel erg tijdrovend en met name van de kleinere ondernemers wat lastig. Het zoeken naar een middenweg, goede content genereren in een beperkte tijd is dus een leuke uitdaging!

Expertise

Bevat de inhoud informatie op een manier waardoor je erop wilt vertrouwen, zoals duidelijke bronvermeldingen, bewezen expertise, achtergronden van de auteurs of de site die deze inhoud publiceert. De beste manier om uzelf als expert te positioneren, is door correcte gegevens te gebruiken en uw bronnen te vermelden. Zorg er dan ook voor dat je je naam op de pagina hebt en zelfs een soort cv maakt met je ervaring, opleiding en specialiteiten waaruit jouw expertise blijkt.


Als je de site zou onderzoeken die de inhoud produceert, zou u dan de indruk krijgen dat deze goed vertrouwd is of alom erkend wordt als een autoriteit op dit gebied?
Waarom is jouw site beter dan die van je concurrent? Zorg ervoor dat jij meer gerespecteerd wordt en populairder bent dan jouw concurrent. Werk aan uw eigen merk!
Is deze inhoud geschreven door een expert of enthousiasteling die het onderwerp aantoonbaar goed kent?


Doe je alsof je een expert bent of ben je dit ook daadwerkelijk? Schrijf over zaken die je goed beheerst of zorg ervoor dat je deze zaken goed beheerst voordat je erover gaat schrijven. Doe onderzoek en bestudeer het onderwerp grondig.


Is de inhoud vrij van eenvoudig te verifiëren feitelijke fouten?
Google geeft hier een duidelijke waarschuwing af. Plaats feitelijke onjuiste informatie op je website en je overall rankings gaan hieronder leiden. Pas zelfs op met de kleinste onjuistheden, al helemaal wanneer je deze plaatst om hier zelf beter van te worden! Google heeft dit snel door en op termijn zal dit je imago, website en merk flink schade kunnen toebrengen.


Zou je je op je gemak voelen als je deze inhoud vertrouwt voor problemen met je geld of je leven?
Wat doen bezoekers als ze na een zoekopdracht op jouw website terecht komen? Klikken ze gelijk door omdat ze niet vonden wat ze zochten of klikten ze door omdat de door jouw aangeboden informatie als niet betrouwbaar werd ervaren? Google ziet graag lange “dwelltime” en lage “bounce rate”. Zorg dus voor betrouwbare en aantrekkelijke content. Hou bezoekers hiermee vast en zorg dat ze je vertrouwen. Dit zal je naast autoriteit ook betere rankings geven en meer conversies en dus klanten.

Presentatie- en productievragen

Bevat de inhoud geen spelling- of stilistische problemen?
Controleer de inhoud van je website op spelfouten. Google wil bezoekers graag een goede ervaring bieden op de websites die zij aanbieden. Let ook op dat letters goed leesbaar zijn. Zorg voor een leesbaar lettertype en een goed contrast.


Is de inhoud goed geproduceerd of lijkt deze slordig of haastig geproduceerd?

Zoals eerder besproken zijn zorgvuldig opgestelde artikelen van belang. Goede inhoud is tegenwoordig niet goed genoeg meer. Zorg voor een complete ervaring voor je bezoekers.


Wordt de inhoud in massa geproduceerd of uitbesteed aan een groot aantal makers, of verspreid over een groot netwerk van sites, zodat afzonderlijke pagina’s of sites niet zoveel aandacht of zorg krijgen?
Beantwoord je website de gehele vraag van de bezoeker of moet hij of zij nog een aantal andere websites bezoeken om alle gewenste informatie te vinden? Zorg dat jouw site de vragen in zijn geheel beantwoord en jij jouw bezoekers hiermee maximaal faciliteert.


Bevat de inhoud een overmatig aantal advertenties die de hoofdinhoud afleiden of verstoren?
Je website moet snel laden. Advertenties vertragen een site en kunnen de gebruikerservaring verpesten. Inkomsten genereren zou niet de kernfocus van uw site moeten zijn, maar zou moeten zijn om bezoekers te informeren en te helpen.


Wordt inhoud goed weergegeven voor mobiele apparaten wanneer deze erop wordt weergegeven?
Ongeveer 60% van de zoekopdrachten op Google gebeurt op mobiele apparaten. Uw inhoud moet mobiel en tabletvriendelijk zijn.

Vergelijkende vragen

Biedt de inhoud aanzienlijke waarde in vergelijking met andere pagina’s in zoekresultaten?
Als je goed gevonden wilt worden op een zoekwoord bekijk dan eens de top 10 websites op dit zoekwoord. Vergelijk jouw pagina met de nummer 1. Jouw site kan deze site alleen “verslaan” door nog betere en completere content aan te bieden.

Is de website oprecht voor de bezoeker gemaakt of slechts om goed te ranken in Google?
Schrijf nooit voor zoekmachines. Schrijf eerst voor jouw bezoekers, want het doel van Google is mensen tevreden te stellen. Zelfs op de korte termijn, als dit betekent dat je niet zo hoog scoort, is dat prima. Google zal er uiteindelijk achter komen en uw inhoud zal in de loop van de tijd hoger scoren, zolang je je op de bezoekers concentreert.

Structuur van je website


De meeste websites bestaan uit een verzameling van diverse pagina’s welke middels navigatie elementen zoals menu’s bezocht kunnen worden. De zogenaamde “Homepage” is de belangrijkste pagina. Google kent dan ook de meeste waarde toe aan de homepage. Alle pagina’s onder de homepage dienen zo logisch en simpel mogelijk gestructureerd te worden. Probeer hierbij te veel diepgang te vermijden. Hoe dieper een pagina in de structuur van een site hoe minder relevant Google deze pagina zal vinden. Voor webwinkels met veel productcategorieën kan dit best nog wel een uitdaging zijn. De structuur van je website is wel een heel belangrijke basis om goed over na te denken voordat je een website laat bouwen. Soms kan het helpen een simpel organogram te maken in bijvoorbeeld Word. Hou bij het benoemen van je pagina’s ook rekening met je belangrijkste zoekwoorden.

Technische zoekmachine optimalisatie


We weten inmiddels wat zoekwoorden zijn en hoe we deze middels on-site optimalisatie kunnen gebruiken. Ook hebben we inzage in de opbouw van artikelen en weten wij dat de structuur van een website zo “plat” als mogelijk gehouden moet worden. Nu is het tijd om ook de andere vorm van on-site optimalisatie, de technische zoekmachine optimalisatie door te nemen. Het gebruik van de juiste techniek zorgt dat een site snel laadt, op ieder medium goed tot zijn recht komt en dat Google de site goed kan indexeren.


Mobiel vriendelijk
Google vindt het enorm belangrijk dat websites ook op een smartphone goed te gebruiken zijn. De “Mobilegeddon” update in april 2015 was hiertoe een belangrijke aanzet. Na deze update verloren zogenaamde “mobiel onvriendelijke” websites een groot deel van hun posities. Op dit moment is het van extreem belang dat een website dus mobiel vriendelijk is. Een troost de meeste WordPress websites zijn dit standaard. Of jouw site voldoet aan de richtlijnen van Google kan je hier testen:
Mobile Friendly. Voldoet je site niet? Dan is het nu tijd de oude site te vervangen voor een nieuwe website!


SSl certificaat
SSL staat voor Secure Socket Layer. Dit is een encryptie welke dataverkeer tussen de site en de server versleuteld. Deze encryptie maakt het voor hackers lastiger een site te kraken. Google geeft aan dat een veilige site heel erg belangrijk is voor de bezoekers. Of een site SSL gebruikt kan je zien aan het slotje rechts in de adresbalk van je browser. Heeft jouw site nog geen SSL? Vraag dan direct aan je webbouwer/ webhoster om dit te regelen. Het is relatief simpel om dit te doen. Let wel dat er een aantal varianten van SSL-certificaten bestaan.


Sommige webhosters bieden gedeelde SSL-certificaten aan. Deze zitten vaak gratis bij de hosting inbegrepen. Voor reguliere site met alleen een contact formulier voldoen dit soort certificaten prima. Voer je ook financiële transacties uit op de website of verzamel je andere gevoelige informatie zoals bijvoorbeeld boekingsinformatie voor reizen, of informatie inzake kredietaanvragen dan is het verstandig een ander soort SSL-certificaat aan te schaffen, bijvoorbeeld met een uitgebreide identificatie van jouw bedrijf. Deze certificaten kosten wel geld maar geven meer zekerheid en stralen ook meer betrouwbaarheid uit.


XML-sitemap
XML is een programmeertaal ontwikkelt om data uit te wisselen tussen bijvoorbeeld machines. Een sitemap is een Engels woord voor kaart. Een sitemap is dus eigenlijk een kaart van je website, welke in dit geval is opgemaakt in de XML-programmeertaal. In de Google Search Console, waarover later meer, kan je een .xml sitemap van je website uploaden. Deze sitemap help Google enorm met het juist indexeren van jouw website. Via deze map krijgt Google een heel goed beeld welke pagina’s geïndexeerd moeten worden en welke niet.


Heb je een WordPress website? Dan is de SEO-plug-in van Yoast ideaal om een dynamische sitemap te laten indexeren. Wij gaan er gemakshalve even vanuit dat je redelijk bekend bent met het installeren van plug-ins in je WordPress omgeving. Voor degene die dit niet zijn heel kort even de te nemen stappen:
Kies in het admin/ dashboard scherm van je WordPress website “plug-ins” in het linker menu. Kies vervolgens “Nieuwe plug-in”. Type in het zoekscherm “Yoast SEO”. Klik op de “nu installeren” knop en daarna op activeren. Vervolgens kan je de plug-in middels een soort setup procedure instellen, of je kan ervoor kiezen dit handmatig te doen. Voor nu gaat het alleen even om het toevoegen van een .xml sitemap aan de Google Search Console.


Na het actief maken van je installatie zie je in het linker menu een nieuw item “SEO”. Dit is de plug-in. Kies vervolgens “Algemeen” en dan “Functies”. Zet de schuif “XML-sitemaps” aan. Gefeliciteerd! Je site heeft nu een xml-sitemap die je kan uploaden in de Google Search Console. Je kan de sitemap vinden door op het vraagtekentje te klikken. Soms krijg je na het eerste gebruik een 404 melding. Dit betekent dat de opgevraagde site niet gevonden kan worden. In 99% van alle gevallen werkt het door even naar “instellingen > permalinks > “Wijzigingen opslaan” te klikken, uiteraard zonder dat je ook daadwerkelijk wijzigingen hoeft te maken, sterker wijzig deze maar niet. Het aanpassen van een reeds geïndexeerde website is niet handig omdat Google het aantal “niet gevonden” pagina’s zal zien stijgen indien de aangepaste links niet middels een verwijzing worden verwerkt. Gewoon even opnieuw opslaan volstaat in deze!

Normaal gesproken is de sitemap te vinden onder deze link: www.jouwwebsite.nl/sitemap_index.xml
Als je op deze link klikt dan opent zich de sitemap en kan je zien welke links er straks allemaal aan Google aangeboden zullen gaan worden. Het “uploaden” van je sitemap in de Search Console is vrij simpel. Later als we de Search Console gaan bespreken komen wij hier even op terug.

Robots, spiders & crawlers
Een Robots.txt is een klein tekst bestandje dat op de server gezet kan worden. In het bestand staan instructies voor de bots van zoekmachines hoe zij om moeten gaan met de diverse pagina’s die ze vinden op je website. Om te beginnen willen wij twee zaken beantwoorden:
> Wat is een bot, in het geval van Google een Googlebot?
> Waarom is het belangrijk deze bot instructies te geven?


Een bot is een programma dat zelfstandig taken uit kan voeren. In het geval van een zoekbot soms ook wel spider genoemd is de voornaamste taak zelfstandig websites door te nemen en de resultaten hiervan terug te sturen aan de centrale database van de zoekmachine ter verwerking. De Google bots zorgen er dus voor dat nieuwe websites opgenomen worden en veranderingen in de pagina’s verwerkt. Dit proces wordt ook wel “crawlen” genoemd.


Een Googlebot struint je website dus af en brengt deze voor Google in kaart. Middels het Robots.txt bestandje kan je de bot instructies geven welke pagina’s wel en niet te indexeren en ook hoe vaak. In dit bestandje kan je ook aangeven welke pagina’s je niet geïndexeerd wilt hebben. Dit kunnen bijvoorbeeld login pagina’s zijn of andere ondersteunende pagina’s zonder inhoudelijke waarde. Met deze actie laat je ook zien serieus bezig te zijn met het aanbieden van relevante informatie. Dit is ook iets dat Google zeker waardeert. Dit maakt het belangrijk om de bot instructies te geven!


Een andere tip om de Googlebot te helpen en ook je bezoekers is het maken van een sitemap. In dit geval gaat het om een webpagina met een gestructureerd overzicht van alle relevante pagina’s. De bot zal deze gebruiken om je site snel en goed te indexeren. Vaak zie je een overzicht van alle links in de footer (onderaan) een site.


Indexatie
Naast het blokkeren van pagina’s en mappen via het robots.txt bestand, is het ook mogelijk om zoekmachines voor specifieke pagina’s uit te sluiten. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachine deze pagina niet mag indexeren, waardoor deze dus ook niet in de zoekmachine naar voren komt. Dit kan gedaan worden door het volgende in de head van de broncode te zetten: <meta name=”robots” content=”noindex,follow”>

Het bovenstaande geeft aan dat de pagina niet geïndexeerd mag worden, maar de links die op de pagina staan juist wel.
Voor WordPress websites kan dit met de Yoast SEO plugin gemakkelijk worden ingesteld. Klik op het tandwiel zoals je in onderstaand screenshot ziet. Bij dit voorbeeld willen we deze pagina indexeren, en mogen de links ook worden gevolgd. Wil je dit niet, dan kun je hier bij (één van) beide ‘No’ invullen.


Vervolgpagina’s
Bij webshops is het aan te raden om extra informatie in de broncode mee te geven, zodat alleen de eerste pagina van een categorie geïndexeerd wordt en dat bij de vervolgpagina’s alleen de links (zoals het menu, de producten en footer) mee worden genomen in de zoekmachines.
Een webshop die kleding verkoopt, heeft bijvoorbeeld een categorie met 40 jurkjes. Deze jurkjes zijn te zien op 4 verschillende pagina’s met elk 10 jurkjes:
•https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes
•https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=2
•https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=3
•https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=4
In dit geval geef je de tweede, derde en vierde pagina het volgende mee: <meta name=”robots” content=”noindex,follow”>
Daarnaast is het voor dit soort vervolgpagina’s aan te raden om te werken met ‘prev’ en ‘next’ paginering. Je geeft hierbij aan de zoekmachines aan welke pagina’s aan elkaar gerelateerd zijn.


Daarnaast is het aan te raden om het volgende mee te geven aan de eerste pagina:


Bij de tweede pagina dan het volgende:

<link rel=”next” href=”https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=2″>

Bij de tweede pagina dan het volgende:

<link rel=”prev” href=”https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes”>

<link rel=”next” href=”https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=3″>




En zo verder voor alle vervolgpagina’s.
Lees hier meer informatie over gepagineerde content aangeven bij Google.
Canonical tag
Met een canonical tag geef je aan Google aan wat je voorkeurs-URL is, oftewel je canonieke URL. Soms heb je bijvoorbeeld meerdere pagina’s op je website of in je webshop met (bijna) dezelfde content. In dat geval kun je een canonical tag aan het -gedeelte toevoegen van de pagina’s die niet je voorkeur hebben, dus de ‘niet-canonieke’ versies.
Stel: je homepagina is te bereiken via twee URL’s:
1.https://www.jouwwebsite.nl
2.https://www.jouwwebsite.nl/index.html
Wanneer de eerste URL jouw voorkeurs-URL is, dan voeg je onderstaande canonical tag toe aan het -gedeelte van https://www.jouwwebsite.nl/index.html:

Share This